אסטרטגיות למידה לחטיבת ביניים

הוראה מתקנת

אבחון בשלות לכתה א'

אבחון הדלגה

אסטרטגיות למידה לחטיבת ביניים

הוראה מתקנת

אבחון בשלות לכתה א'

אבחון הדלגה

קורס אסטרטגיות למידה לכתות ז'-ח'

בחודש מרץ ייפתח קורס אסטרטגיות למידה לתלמידי כתות ז'-ח' פרטים במרכז

 
מחירים מוזלים לחברי קופ"ח כללית

חתמנו הסכם עם קופ"ח כללית ואתם נהנים ממחירים מסובסדים

 
הכנה לכתה א'

חוג מוכנות לכתה א' שנתי יפתח במאי. לפרטים נוספים ניתן לפנות אלינו במייל או בטלפון.

 
קורס אסטרטגיות למידה לכתות ז'-ח'

בחודש מרץ ייפתח קורס אסטרטגיות למידה לתלמידי כתות ז'-ח' פרטים במרכז

 
מחירים מוזלים לחברי קופ"ח כללית

חתמנו הסכם עם קופ"ח כללית ואתם נהנים ממחירים מסובסדים

 
הכנה לכתה א'

חוג מוכנות לכתה א' שנתי יפתח במאי. לפרטים נוספים ניתן לפנות אלינו במייל או בטלפון.

 

מתי ניגשים אל אבחון דידקטי?

אבחון דידקטי מהווה דרך מקצועית לאבחן נבדקים שונים באשר ללקויות למידה שאפשר שהם סובלים מהן. בשונה מאבחונים אחרים, האבחון הדידקטי מתמקד אך ורק בבדיקה של לקויות למידה ולא מרכיבים אחרים בכושרו השכלי או באופיו של האדם. למעשה, יש לגשת אל אבחון דידקטי רק כאשר ברור כי לנבדק אין קשיים אחרים - כמו למשל קשיים נפשיים אפשריים אשר דורשים גם אבחון פסיכולוגי. אבחון דידקטי אם כן מתמקד בזיהוי של לקויות למידה כמו דיסקלקוליה, דיסלקציה, דיסגרפיה וכיו"ב. המיפוי הכליל של האבחון נוגע ליכולות קריאה, יכולות הבעה בע"פ ובכתב, וכן יכולות מתמטיות בסיסיות. האבחון גם בוחן את דרכי הלמידה של הנבדק, וזאת בכדי לבחון האם לאדם אכן יש לקות - או שהוא לא לומד את החומר בצורה תקינה, ולכן עליו פשוט הטמיע אסטרטגיות למידה אחרות.

 

כיצד האבחון בנוי?

אבחון דידקטי מחולק לארבעה מרכיבים בסיסיים: קריאה, כתיבה, הבעה (בע"פ ובכתב) ויכולות מתמטיות. בחלק של הקריאה, בוחנים האדם הנבדק מסוגל לקרוא במדויק ובמהירות שמתאימה לגילו ולמידת ההשכלה שלו. בוחנים גם את היכולת של הנבדק להפיק את המשמעות של המילה- בין אם היא עומדת באופן עצמאי, ובין אם כחלק מטקסט. בוחנים האם האדם מסוגל להתעלם ממילים חסרות משמעות, וכן האם האדם איננו קורא מילים באופן כפול או משמיט מילים במהלך הקריאה.

בחלק של הכתיבה, אבחון דידקטי בוחן את קצב הכתיבה של הנבחן, את צורת הכתיבה שלו, את עיצוב האותיות שלו, ואת היכולת שלו לכתוב בהתאם להוראות שונות שאותן הוא מקבל. בכך, יש להפריד בין אדם אשר מתקשה בכתיבה ראוה עקב טכניקה כושלת, לבין אדם אשר יש לו לקות למידה, והוא איננו מסוגל להמיר את רעיונותיו היטב לכתיבה.

בחלק של ההבעה, אבחון דידקטי בוחן את יכולות ההבעה של האדם, בין אם בע"פ ובין אם בכתב. האבחון בודק האם יש הבדל משמעותי בין יכולות ההבעה של האדם בע"פ לבין היכולות בכתב. חשוב מאד לציין שלא כל פער מעיד על לקות - לכל אדם יש פער מסוים, וחלקנו מתבטאים טוב יותר בע"פ וחלק בכתב. הלקות מתרחשת רק כשהפער הוא משמעותי, ונראה שמדובר על שני אנשים שונים שמתבטאים ולא על אותו אדם.

החלק האחרון של אבחון דידקטי הוא בבחינת היכולות המתמטיות - בודקים האם לנבחן יש בעיה להבין אלגוריתמים מתמטיים ותהליכי חשיבה לוגיים. בוחנים האם הוא מסוגל לתפוש ולהבין את הצורות הגיאומטריות, האם הוא מסוגל להבין את המשמעויות של גדלים וכמויות, וכיצד הוא ממיר את המידע הנ"ל לשפה המתמטית המוסכמת. חשוב להבין כי לקויות למידה במתמטיקה אינן אומרות כי האדם לא מסוגל לקיים חשיבה אלגוריתמית - אלא שהוא מתקשה בתרגום החשיבה לסימנים המוסכמים.

 

מה האבחון מעניק?

 

אדם אשר עבר אבחון דידקטי והתוצאות מראות כי הוא סובל מלקות, ענייניו יעלו לוועדה בית ספרית, המורכבת מאנשי משרד החינוך וצוות ההנהלה של בית הספר. לאחר האבחון, בוחנים איזה רמה של הקלות מתאימה לאדם, ולאחר מכן בוחנים את ההקלות האפשריות שיתאימו לסוג לקות - הארכת זמן, הקראה של המבחן, הכתבת התשובות ע"י הנבחן לכותב חיצוני, ועוד כלים שונים שיכולים להתאים.

 

תהליך האבחון במרכז הבעה

אבחון דידקטי  במרכז הבעה נערך ע"י מאבחנת דידקטית מוסמכת. האבחון נעשה על מנת לבדוק ולמפות קשיים בתפקוד הלימודי של הנבחן.

תוצאות המבחן מאפשרות בניית תוכנית עזרה מותאמת אישית לנבחן בתחום הלימודי, כמו גם התאמת דרכי לימוד והיבחנות בהתאם לקשיים שנמצאו בזמן האבחון.

תהליך האבחון הדידקטי במרכז הבעה נעשה בשתי פגישות.

פגישה ראשונה - 20-30 ד' פגישה עם ההורה המלווה, ולאחר מכן העברת סדרת מבחנים לנבחן במשך כ-3 שעות עם הפסקות באמצע.

במקרה של נבחן בוגר לא יהיה צורך בשיחה עם ההורה.

פגישה שניה - מסירת תוצאות האבחון והסבר על המסקנות וההמלצות להמשך.

ניתן לבצע אבחון דידקטי הכולל רק תפקוד לימודי בשפה, או אבחון מורחב יותר הכולל תפקוד לימודי בחשבון ו/או באנגלית, בהתאם לקשיים שהתגלו טרם האבחון.

מתי ניגשים אל אבחון דידקטי?

אבחון דידקטי מהווה דרך מקצועית לאבחן נבדקים שונים באשר ללקויות למידה שאפשר שהם סובלים מהן. בשונה מאבחונים אחרים, האבחון הדידקטי מתמקד אך ורק בבדיקה של לקויות למידה ולא מרכיבים אחרים בכושרו השכלי או באופיו של האדם. למעשה, יש לגשת אל אבחון דידקטי רק כאשר ברור כי לנבדק אין קשיים אחרים - כמו למשל קשיים נפשיים אפשריים אשר דורשים גם אבחון פסיכולוגי. אבחון דידקטי אם כן מתמקד בזיהוי של לקויות למידה כמו דיסקלקוליה, דיסלקציה, דיסגרפיה וכיו"ב. המיפוי הכליל של האבחון נוגע ליכולות קריאה, יכולות הבעה בע"פ ובכתב, וכן יכולות מתמטיות בסיסיות. האבחון גם בוחן את דרכי הלמידה של הנבדק, וזאת בכדי לבחון האם לאדם אכן יש לקות - או שהוא לא לומד את החומר בצורה תקינה, ולכן עליו פשוט הטמיע אסטרטגיות למידה אחרות.

 

כיצד האבחון בנוי?

אבחון דידקטי מחולק לארבעה מרכיבים בסיסיים: קריאה, כתיבה, הבעה (בע"פ ובכתב) ויכולות מתמטיות. בחלק של הקריאה, בוחנים האדם הנבדק מסוגל לקרוא במדויק ובמהירות שמתאימה לגילו ולמידת ההשכלה שלו. בוחנים גם את היכולת של הנבדק להפיק את המשמעות של המילה- בין אם היא עומדת באופן עצמאי, ובין אם כחלק מטקסט. בוחנים האם האדם מסוגל להתעלם ממילים חסרות משמעות, וכן האם האדם איננו קורא מילים באופן כפול או משמיט מילים במהלך הקריאה.

בחלק של הכתיבה, אבחון דידקטי בוחן את קצב הכתיבה של הנבחן, את צורת הכתיבה שלו, את עיצוב האותיות שלו, ואת היכולת שלו לכתוב בהתאם להוראות שונות שאותן הוא מקבל. בכך, יש להפריד בין אדם אשר מתקשה בכתיבה ראוה עקב טכניקה כושלת, לבין אדם אשר יש לו לקות למידה, והוא איננו מסוגל להמיר את רעיונותיו היטב לכתיבה.

בחלק של ההבעה, אבחון דידקטי בוחן את יכולות ההבעה של האדם, בין אם בע"פ ובין אם בכתב. האבחון בודק האם יש הבדל משמעותי בין יכולות ההבעה של האדם בע"פ לבין היכולות בכתב. חשוב מאד לציין שלא כל פער מעיד על לקות - לכל אדם יש פער מסוים, וחלקנו מתבטאים טוב יותר בע"פ וחלק בכתב. הלקות מתרחשת רק כשהפער הוא משמעותי, ונראה שמדובר על שני אנשים שונים שמתבטאים ולא על אותו אדם.

החלק האחרון של אבחון דידקטי הוא בבחינת היכולות המתמטיות - בודקים האם לנבחן יש בעיה להבין אלגוריתמים מתמטיים ותהליכי חשיבה לוגיים. בוחנים האם הוא מסוגל לתפוש ולהבין את הצורות הגיאומטריות, האם הוא מסוגל להבין את המשמעויות של גדלים וכמויות, וכיצד הוא ממיר את המידע הנ"ל לשפה המתמטית המוסכמת. חשוב להבין כי לקויות למידה במתמטיקה אינן אומרות כי האדם לא מסוגל לקיים חשיבה אלגוריתמית - אלא שהוא מתקשה בתרגום החשיבה לסימנים המוסכמים.

 

מה האבחון מעניק?

 

אדם אשר עבר אבחון דידקטי והתוצאות מראות כי הוא סובל מלקות, ענייניו יעלו לוועדה בית ספרית, המורכבת מאנשי משרד החינוך וצוות ההנהלה של בית הספר. לאחר האבחון, בוחנים איזה רמה של הקלות מתאימה לאדם, ולאחר מכן בוחנים את ההקלות האפשריות שיתאימו לסוג לקות - הארכת זמן, הקראה של המבחן, הכתבת התשובות ע"י הנבחן לכותב חיצוני, ועוד כלים שונים שיכולים להתאים.

 

תהליך האבחון במרכז הבעה

אבחון דידקטי  במרכז הבעה נערך ע"י מאבחנת דידקטית מוסמכת. האבחון נעשה על מנת לבדוק ולמפות קשיים בתפקוד הלימודי של הנבחן.

תוצאות המבחן מאפשרות בניית תוכנית עזרה מותאמת אישית לנבחן בתחום הלימודי, כמו גם התאמת דרכי לימוד והיבחנות בהתאם לקשיים שנמצאו בזמן האבחון.

תהליך האבחון הדידקטי במרכז הבעה נעשה בשתי פגישות.

פגישה ראשונה - 20-30 ד' פגישה עם ההורה המלווה, ולאחר מכן העברת סדרת מבחנים לנבחן במשך כ-3 שעות עם הפסקות באמצע.

במקרה של נבחן בוגר לא יהיה צורך בשיחה עם ההורה.

פגישה שניה - מסירת תוצאות האבחון והסבר על המסקנות וההמלצות להמשך.

ניתן לבצע אבחון דידקטי הכולל רק תפקוד לימודי בשפה, או אבחון מורחב יותר הכולל תפקוד לימודי בחשבון ו/או באנגלית, בהתאם לקשיים שהתגלו טרם האבחון.

 

 

e
e
merkazhabaa@gmail.com:מרכז הבעה, אבחון וטיפול לכל הגילאים, שדרות ירושלים 86, רמת גן,52363,טלפקס - 03-6745386, דוא"ל
merkazhabaa@gmail.com:מרכז הבעה, אבחון וטיפול לכל הגילאים, שדרות ירושלים 86, רמת גן,52363,טלפקס - 03-6745386, דוא"ל