אסטרטגיות למידה לחטיבת ביניים

הוראה מתקנת

אבחון בשלות לכתה א'

אבחון הדלגה

אסטרטגיות למידה לחטיבת ביניים

הוראה מתקנת

אבחון בשלות לכתה א'

אבחון הדלגה

קורס אסטרטגיות למידה לכתות ז'-ח'

בחודש מרץ ייפתח קורס אסטרטגיות למידה לתלמידי כתות ז'-ח' פרטים במרכז

 
מחירים מוזלים לחברי קופ"ח כללית

חתמנו הסכם עם קופ"ח כללית ואתם נהנים ממחירים מסובסדים

 
הכנה לכתה א'

חוג מוכנות לכתה א' שנתי יפתח במאי. לפרטים נוספים ניתן לפנות אלינו במייל או בטלפון.

 
קורס אסטרטגיות למידה לכתות ז'-ח'

בחודש מרץ ייפתח קורס אסטרטגיות למידה לתלמידי כתות ז'-ח' פרטים במרכז

 
מחירים מוזלים לחברי קופ"ח כללית

חתמנו הסכם עם קופ"ח כללית ואתם נהנים ממחירים מסובסדים

 
הכנה לכתה א'

חוג מוכנות לכתה א' שנתי יפתח במאי. לפרטים נוספים ניתן לפנות אלינו במייל או בטלפון.

 

מתי יש לגשת ולעבור אבחון לקויות למידה?

לא מעט הורים מודאגים, מעוניינים לדעת האם עליהם לשלוח את הילד שלהם למכון מקצועי, על-מנת שיעבור אבחון לקויות למידה. כדי להבין האם אפשרי שגם לילדכם יש לקות למידה, כדאי להבין מהן בעצם לקויות למידה, ולמה הן מתייחסות, ומהם הסימנים המקדימים האפשריים ללקות למידה. חשוב גם להבין כי אבחון לקויות למידה יכול להתקיים גם אצל מבוגרים בגילאים שונים, אשר לא אובחנו כשהיו ילדים. הנושא עלה לכותרות בישראל רק בשני העשורים האחרונים, ומכאן שההערות לילדים תקפות גם בנוגע למבוגרים.

 

מהן לקויות למידה?

אבחון לקויות למידה הוא תחום נפרד לחלוטין מאבחון של הפרעות קשב, קשיי תפקוד נפשיים, או מנת משכל נמוכה. לקות למידה מוגדרת ע"י גורמים מקצועיים כמצב שבו האדם מתקשה להגיע להישגים דידקטיים ולימודיים משמעותיים, וזאת ביחס לאנשים אחרים בני גילו, ובהתאם לרמת המשכל שלו. כלומר - בהתייחס לכך שלאדם יש מנת משכל מסוימת, ובהתחשב בהישגים הנדרשים מבני גילו - רמתו היא עדיין נמוכה. יש לשים לב אם כן, כי אבחון לקויות למידה הוא נפרד לחלוטין ממצב שבו לאדם יש רמת התפתחות נמוכה לגילו. ליקוי למידה איננו בעיה בהתפתחות או עיכוב בהתפתחות - כי אם הפרעה מסוימת אשר יש לאדם. לקויות למידה נפוצות באופן שווה יחסית אצל אנשים ברמת משכל גבוהה, ממוצעת ונמוכה גם יחד. בשל כך, קל יחסית לשלוח ילד עם מנת משכל ממוצעת אל האבחון, אך דווקא ילדים עם מנת משכל גבוהה מן הממוצע לעתים לא מאובחנים עד לגיל מבוגר - משום שמנת המשכל שלהם מאפשרת להם לעתים לחפות על הלקויות, אשר מתפרצות רק בגילאי התיכון או כאשר האדם נרשם ללימודי השכלה גבוהה. ליקויי הלמידה יכולים להתבטא בין השאר בקשיים בקריאה, קשיים בכתיבה, שגיאות כתיב ברמה מוגזמת ביחס לגיל של האדם, התבטאות נמוכה בכתב, וקשיים בביצוע פעולות מתמטיות.

 

מהם הסימנים המקדימים?

אז מתי שולחים את הילד אל אבחון לקויות למידה? יש תפקיד חשוב מאד לתפקודו של הילד בבית הספר. מדובר קודם כל על אחריות של המורה להתריע להורה כאשר הוא שם לב כי לילד יש קושי להגיע להישגים לימודיים ביחס לשאר בני הכיתה. לעתים קרובות, הסימנים יכולים להיות קריאה לא נכונה של טקסטים, כתיבת תשובה אשר לא קשורה לשאלה, חוסר הבנה של שאלות מסוימות כתובות - אך לא בהכרח חוסר הבנה של שאלות אשר נשאלות בע"פ.  לעתים, ניתן לבצע תצפית חיצונית על הילד בסביבה הלימודית, כדי שאיש מקצוע יוכל לאבחן כיצד הילד מתנהל בסביבה הלימודית. במידה ואכן נראה כי יש חשד ללקויות למידה, יש לקחת את הילד אבחון מאתים. לאחר האבחון, צוות מקצועי כותב תוכנית מתאימה לילד, שתביא אותו להישגים ראויים למרות הקלות - וכך הוא יוכל להקטין את הפער לעומת בני גילו.

מתי יש לגשת ולעבור אבחון לקויות למידה?

לא מעט הורים מודאגים, מעוניינים לדעת האם עליהם לשלוח את הילד שלהם למכון מקצועי, על-מנת שיעבור אבחון לקויות למידה. כדי להבין האם אפשרי שגם לילדכם יש לקות למידה, כדאי להבין מהן בעצם לקויות למידה, ולמה הן מתייחסות, ומהם הסימנים המקדימים האפשריים ללקות למידה. חשוב גם להבין כי אבחון לקויות למידה יכול להתקיים גם אצל מבוגרים בגילאים שונים, אשר לא אובחנו כשהיו ילדים. הנושא עלה לכותרות בישראל רק בשני העשורים האחרונים, ומכאן שההערות לילדים תקפות גם בנוגע למבוגרים.

 

מהן לקויות למידה?

אבחון לקויות למידה הוא תחום נפרד לחלוטין מאבחון של הפרעות קשב, קשיי תפקוד נפשיים, או מנת משכל נמוכה. לקות למידה מוגדרת ע"י גורמים מקצועיים כמצב שבו האדם מתקשה להגיע להישגים דידקטיים ולימודיים משמעותיים, וזאת ביחס לאנשים אחרים בני גילו, ובהתאם לרמת המשכל שלו. כלומר - בהתייחס לכך שלאדם יש מנת משכל מסוימת, ובהתחשב בהישגים הנדרשים מבני גילו - רמתו היא עדיין נמוכה. יש לשים לב אם כן, כי אבחון לקויות למידה הוא נפרד לחלוטין ממצב שבו לאדם יש רמת התפתחות נמוכה לגילו. ליקוי למידה איננו בעיה בהתפתחות או עיכוב בהתפתחות - כי אם הפרעה מסוימת אשר יש לאדם. לקויות למידה נפוצות באופן שווה יחסית אצל אנשים ברמת משכל גבוהה, ממוצעת ונמוכה גם יחד. בשל כך, קל יחסית לשלוח ילד עם מנת משכל ממוצעת אל האבחון, אך דווקא ילדים עם מנת משכל גבוהה מן הממוצע לעתים לא מאובחנים עד לגיל מבוגר - משום שמנת המשכל שלהם מאפשרת להם לעתים לחפות על הלקויות, אשר מתפרצות רק בגילאי התיכון או כאשר האדם נרשם ללימודי השכלה גבוהה. ליקויי הלמידה יכולים להתבטא בין השאר בקשיים בקריאה, קשיים בכתיבה, שגיאות כתיב ברמה מוגזמת ביחס לגיל של האדם, התבטאות נמוכה בכתב, וקשיים בביצוע פעולות מתמטיות.

 

מהם הסימנים המקדימים?

אז מתי שולחים את הילד אל אבחון לקויות למידה? יש תפקיד חשוב מאד לתפקודו של הילד בבית הספר. מדובר קודם כל על אחריות של המורה להתריע להורה כאשר הוא שם לב כי לילד יש קושי להגיע להישגים לימודיים ביחס לשאר בני הכיתה. לעתים קרובות, הסימנים יכולים להיות קריאה לא נכונה של טקסטים, כתיבת תשובה אשר לא קשורה לשאלה, חוסר הבנה של שאלות מסוימות כתובות - אך לא בהכרח חוסר הבנה של שאלות אשר נשאלות בע"פ.  לעתים, ניתן לבצע תצפית חיצונית על הילד בסביבה הלימודית, כדי שאיש מקצוע יוכל לאבחן כיצד הילד מתנהל בסביבה הלימודית. במידה ואכן נראה כי יש חשד ללקויות למידה, יש לקחת את הילד אבחון מאתים. לאחר האבחון, צוות מקצועי כותב תוכנית מתאימה לילד, שתביא אותו להישגים ראויים למרות הקלות - וכך הוא יוכל להקטין את הפער לעומת בני גילו.

הדפס  
e
e
merkazhabaa@gmail.com:מרכז הבעה, אבחון וטיפול לכל הגילאים, שדרות ירושלים 86, רמת גן,52363,טלפקס - 03-6745386, דוא"ל
merkazhabaa@gmail.com:מרכז הבעה, אבחון וטיפול לכל הגילאים, שדרות ירושלים 86, רמת גן,52363,טלפקס - 03-6745386, דוא"ל