אסטרטגיות למידה לחטיבת ביניים

הוראה מתקנת

אבחון בשלות לכתה א'

אבחון הדלגה

אסטרטגיות למידה לחטיבת ביניים

הוראה מתקנת

אבחון בשלות לכתה א'

אבחון הדלגה

קורס אסטרטגיות למידה לכתות ז'-ח'

בחודש מרץ ייפתח קורס אסטרטגיות למידה לתלמידי כתות ז'-ח' פרטים במרכז

 
מחירים מוזלים לחברי קופ"ח כללית

חתמנו הסכם עם קופ"ח כללית ואתם נהנים ממחירים מסובסדים

 
הכנה לכתה א'

חוג מוכנות לכתה א' שנתי יפתח במאי. לפרטים נוספים ניתן לפנות אלינו במייל או בטלפון.

 
קורס אסטרטגיות למידה לכתות ז'-ח'

בחודש מרץ ייפתח קורס אסטרטגיות למידה לתלמידי כתות ז'-ח' פרטים במרכז

 
מחירים מוזלים לחברי קופ"ח כללית

חתמנו הסכם עם קופ"ח כללית ואתם נהנים ממחירים מסובסדים

 
הכנה לכתה א'

חוג מוכנות לכתה א' שנתי יפתח במאי. לפרטים נוספים ניתן לפנות אלינו במייל או בטלפון.

 

אבחון פסיכודידקטי מעניק תמונה מלאה

לעתים קרובות, כאשר מדובר על ילדים ומבוגרים אשר יש לדעת האם הם סובלים מלקויות למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז, או כל תופעה אחרת אשר קשורה בהם - אבחון פסיכודידקטי נחשב לאבחון הטוב ביותר, המקיף ביותר והמלא ביותר שיש. מדובר בעצם על אבחון משולב, שכן אבחון פסיכודידקטי כולל בתוכו הן את האבחון הדידקטי והן את האבחון פסיכולוגי. חשוב לציין כי האבחון נעשה או ע"י פסיכולוג בעל הכשרה רשמית לבצע אבחון דידקטי, או ע"י שני גורמים שונים - כשהאחד מבצע אבחון דידקטי, השני פסיכולוגי, וביחד הם מרכיבים את תמונת המצב המלאה. אז מה קורה באבחון?

 

מה האבחון בא לגלות?

אבחון פסיכודידקטי בא לתת את המענה המלא ולברר האם לנבדק יש קשיים בתחום החינוכי-דידקטי, ולראות האם יש לו הפרעות אשר מקשות עליו להשיג להישגים לימודיים. עם זאת, המבחן הפסיכודידקטי לוקח בחשבון גם השפעות פסיכולוגיות, אישיותיות, שכליות ונפשיות. לכן, האבחון כולל גם כלים למדידת רמת המשכל של הנבחן, וכלים למדידת אופיו, והאופן שבו הוא מגיב על סיטואציות חברתיות שונות.

מדוע חשוב לשלוח את הנבחן אל אבחון פסיכודידקטי? משום שההגדרה של לקויות למידה ושל הפרעות קשב וריכוז, קשורות באופן חזק מאד ליכולות השכליות של האדם, וזאת גם ביחס לבני גילו. לא כל אדם אשר מתקשה בלימודים הוא אדם עם לקות למידה או עם הפרעת קשב וריכוז, ודרך אבחון פסיכודידקטי אפשר לראות מהם המקורות לקושי שהאדם חווה. בין השאר, באבחון פסיכודידקטי בוחנים את רמת המשכל של האדם, דרך מבחני אינטליגנציה בהתאם לגילו. בוחנים את התגובות של האדם לסיטואציות חברתיות שונות, וכן את המשמעות שהוא נותן לסיטואציות שונות. בצד הדידקטי של האבחון, בוחנים את יכולות הקריאה, הכתיבה, ההבעה, וכן היכולות המתמטיות של הנבדק. לכן, אבחון פסיכודידקטי נותן מענה מקיף במיוחד.

 

ומה האבחון נותן?

 

לעתים קרובות, כאשר מדובר על אדם אשר יש חשד שיש לו לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז, שליחתו אל אבחון פסיכודידקטי במוסד מוכר ע"י משרד החינוך, הוא הכלי המרכזי בכדי שיקבל הקלה. לאחר שהתוצאות מהאבחון מתקבלות, מתכנסת וועדה חינוכית מטעם המוסד החינוכי שבו לומד הנבחן, ובוחנת את ההקלות השונות. לאחר שעוברים אבחון פסיכודידקטי, ישנן שלוש רמות של הקלות שניתן לקבל, ובכל רמה ישנן הקלות שונות בהתאם ללקות של האדם. ברמה הראשונה מדובר על הארכת זמן הבחינה, כתיבת הבחינה ואז שעתוקה, התעלמות משגיאות כתיב וכן הגדלת פונט הבחינה. ברמה השניה מדובר בין השאר על הכתב המבחן בע"פ ע"י הנבחן לגורם חיצוני, הקראת הבחינה ע"י הבוחן, וכן שימוש נרחב במילונים, ולעתים אילו הקלטת הנבחן אם מדובר על בחינה בשפה זרה כמו אנגלית. ברמה השלישית מדובר על מבחן שכולו נעשה בע"פ, על שאלונים מותאמים לאנשים עם לקויות למידה, וכן על בחינות אשר יחליפו את הבחינה במתמטיקה לאנשים עם הפרעות בתחום. את כל ההקלות הללו, ניתן לקבל כאמור בעזרת אבחון פסיכודידקטי.

 

תהליך האבחון במרכז הבעה

במרכז הבעה האבחון נעשה בארבעה שלבים:

שלב ראשון:  מילוי שאלונים שנשלחים לבית הנבחן.

שלב שני: אבחון דידקטי, שמתבצע על ידי גליה רוקח בעל תואר שני באבחון דידקטי מאוניברסיטת בר-אילן.

האבחון הדידקטי אורך כ- 3-4 שעות עם הפסקות, או בשני ימים שונים בהתאם לגילו ויכולתו של הנבחן.

בסיום האבחון הדידקטי, תינתן המלצה אם הנבחן זקוק להשלמה של החלק הפסיכולוגי או לא.

במידה וכן, תיקבע פגישה נוספת לצורך ביצוע האבחון הפסיכולוגי.

שלב שלישי: אבחון פסיכולוגי על ידי רוני מרואני פסיכולוג קליני בעל תואר שני בפסיכולוגיה או דנה אלוף פסיכולוגית חינוכית.

האבחון מתבצע בפגישה אחת בת 3 שעות עם הפסקות, או בשתי פגישות בהתאם לגילו ויכולתו של הנבחן. 

שלב רביעי: פגישת סיכום משותפת עם שני המאבחנים בה מוגש האבחון ועיקריו נאמרים לנבחן ו/או להוריו.

אבחון פסיכודידקטי מעניק תמונה מלאה

לעתים קרובות, כאשר מדובר על ילדים ומבוגרים אשר יש לדעת האם הם סובלים מלקויות למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז, או כל תופעה אחרת אשר קשורה בהם - אבחון פסיכודידקטי נחשב לאבחון הטוב ביותר, המקיף ביותר והמלא ביותר שיש. מדובר בעצם על אבחון משולב, שכן אבחון פסיכודידקטי כולל בתוכו הן את האבחון הדידקטי והן את האבחון פסיכולוגי. חשוב לציין כי האבחון נעשה או ע"י פסיכולוג בעל הכשרה רשמית לבצע אבחון דידקטי, או ע"י שני גורמים שונים - כשהאחד מבצע אבחון דידקטי, השני פסיכולוגי, וביחד הם מרכיבים את תמונת המצב המלאה. אז מה קורה באבחון?

 

מה האבחון בא לגלות?

אבחון פסיכודידקטי בא לתת את המענה המלא ולברר האם לנבדק יש קשיים בתחום החינוכי-דידקטי, ולראות האם יש לו הפרעות אשר מקשות עליו להשיג להישגים לימודיים. עם זאת, המבחן הפסיכודידקטי לוקח בחשבון גם השפעות פסיכולוגיות, אישיותיות, שכליות ונפשיות. לכן, האבחון כולל גם כלים למדידת רמת המשכל של הנבחן, וכלים למדידת אופיו, והאופן שבו הוא מגיב על סיטואציות חברתיות שונות.

מדוע חשוב לשלוח את הנבחן אל אבחון פסיכודידקטי? משום שההגדרה של לקויות למידה ושל הפרעות קשב וריכוז, קשורות באופן חזק מאד ליכולות השכליות של האדם, וזאת גם ביחס לבני גילו. לא כל אדם אשר מתקשה בלימודים הוא אדם עם לקות למידה או עם הפרעת קשב וריכוז, ודרך אבחון פסיכודידקטי אפשר לראות מהם המקורות לקושי שהאדם חווה. בין השאר, באבחון פסיכודידקטי בוחנים את רמת המשכל של האדם, דרך מבחני אינטליגנציה בהתאם לגילו. בוחנים את התגובות של האדם לסיטואציות חברתיות שונות, וכן את המשמעות שהוא נותן לסיטואציות שונות. בצד הדידקטי של האבחון, בוחנים את יכולות הקריאה, הכתיבה, ההבעה, וכן היכולות המתמטיות של הנבדק. לכן, אבחון פסיכודידקטי נותן מענה מקיף במיוחד.

 

ומה האבחון נותן?

 

לעתים קרובות, כאשר מדובר על אדם אשר יש חשד שיש לו לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז, שליחתו אל אבחון פסיכודידקטי במוסד מוכר ע"י משרד החינוך, הוא הכלי המרכזי בכדי שיקבל הקלה. לאחר שהתוצאות מהאבחון מתקבלות, מתכנסת וועדה חינוכית מטעם המוסד החינוכי שבו לומד הנבחן, ובוחנת את ההקלות השונות. לאחר שעוברים אבחון פסיכודידקטי, ישנן שלוש רמות של הקלות שניתן לקבל, ובכל רמה ישנן הקלות שונות בהתאם ללקות של האדם. ברמה הראשונה מדובר על הארכת זמן הבחינה, כתיבת הבחינה ואז שעתוקה, התעלמות משגיאות כתיב וכן הגדלת פונט הבחינה. ברמה השניה מדובר בין השאר על הכתב המבחן בע"פ ע"י הנבחן לגורם חיצוני, הקראת הבחינה ע"י הבוחן, וכן שימוש נרחב במילונים, ולעתים אילו הקלטת הנבחן אם מדובר על בחינה בשפה זרה כמו אנגלית. ברמה השלישית מדובר על מבחן שכולו נעשה בע"פ, על שאלונים מותאמים לאנשים עם לקויות למידה, וכן על בחינות אשר יחליפו את הבחינה במתמטיקה לאנשים עם הפרעות בתחום. את כל ההקלות הללו, ניתן לקבל כאמור בעזרת אבחון פסיכודידקטי.

 

תהליך האבחון במרכז הבעה

במרכז הבעה האבחון נעשה בארבעה שלבים:

שלב ראשון:  מילוי שאלונים שנשלחים לבית הנבחן.

שלב שני: אבחון דידקטי, שמתבצע על ידי גליה רוקח בעל תואר שני באבחון דידקטי מאוניברסיטת בר-אילן.

האבחון הדידקטי אורך כ- 3-4 שעות עם הפסקות, או בשני ימים שונים בהתאם לגילו ויכולתו של הנבחן.

בסיום האבחון הדידקטי, תינתן המלצה אם הנבחן זקוק להשלמה של החלק הפסיכולוגי או לא.

במידה וכן, תיקבע פגישה נוספת לצורך ביצוע האבחון הפסיכולוגי.

שלב שלישי: אבחון פסיכולוגי על ידי רוני מרואני פסיכולוג קליני בעל תואר שני בפסיכולוגיה או דנה אלוף פסיכולוגית חינוכית.

האבחון מתבצע בפגישה אחת בת 3 שעות עם הפסקות, או בשתי פגישות בהתאם לגילו ויכולתו של הנבחן. 

שלב רביעי: פגישת סיכום משותפת עם שני המאבחנים בה מוגש האבחון ועיקריו נאמרים לנבחן ו/או להוריו.

e
e
merkazhabaa@gmail.com:מרכז הבעה, אבחון וטיפול לכל הגילאים, שדרות ירושלים 86, רמת גן,52363,טלפקס - 03-6745386, דוא"ל
merkazhabaa@gmail.com:מרכז הבעה, אבחון וטיפול לכל הגילאים, שדרות ירושלים 86, רמת גן,52363,טלפקס - 03-6745386, דוא"ל