אסטרטגיות למידה לחטיבת ביניים

הוראה מתקנת

אבחון בשלות לכתה א'

אבחון הדלגה

אסטרטגיות למידה לחטיבת ביניים

הוראה מתקנת

אבחון בשלות לכתה א'

אבחון הדלגה

קורס אסטרטגיות למידה לכתות ז'-ח'

בחודש מרץ ייפתח קורס אסטרטגיות למידה לתלמידי כתות ז'-ח' פרטים במרכז

 
מחירים מוזלים לחברי קופ"ח כללית

חתמנו הסכם עם קופ"ח כללית ואתם נהנים ממחירים מסובסדים

 
הכנה לכתה א'

חוג מוכנות לכתה א' שנתי יפתח במאי. לפרטים נוספים ניתן לפנות אלינו במייל או בטלפון.

 
קורס אסטרטגיות למידה לכתות ז'-ח'

בחודש מרץ ייפתח קורס אסטרטגיות למידה לתלמידי כתות ז'-ח' פרטים במרכז

 
מחירים מוזלים לחברי קופ"ח כללית

חתמנו הסכם עם קופ"ח כללית ואתם נהנים ממחירים מסובסדים

 
הכנה לכתה א'

חוג מוכנות לכתה א' שנתי יפתח במאי. לפרטים נוספים ניתן לפנות אלינו במייל או בטלפון.

 

מה התפקיד של אבחון פסיכולוגי?

כשזה מגיע לאבחון של הפרעות קשב וריכוז או לקויות למידה, יש תפקיד חשוב מאד לכלי של אבחון פסיכולוגי. לכאורה, נראה שמדובר על תחום שונה לחלוטין - הרי אדם על לקויות למידה או הפרעות קשב מוגדר כביכול כאדם "נורמלי" אשר יש לו פשוט לקות בתחום הדידקטי או בעיה במערכת העצבים. אז מדוע יש לבצע אבחון פסיכולוגי? כיום, הדעה המקובלת במחקר היא שלא מדובר על עולמות נפרדים - היבטים פסיכולוגיים יכולים לעתים להשתלב עם הפרעה של לקויות למידה - לתרום לה או דווקא להקטין אותה. כך גם בנוגע להפרעות קשב וריכוז יש קשר רב לאבחון פסיכולוגי. קשה לעתים לקבוע מהי הסיבה ומהי התוצאה - האם סימנים פסיכולוגיים הם שמשפיעים על יכולות דידקטיות, או שדווקא הלקות בתחום הדידקטי היא זו שמשפיעה על התנהגות ורמת משכל? מכל מקום, אבחון פסיכולוגי בא לתת את המענה ולהציג את התמונה המורכבת באשר לאופיו של הנבחן.

 

מה כולל האבחון?

אבחון פסיכולוגי כולל מספר חלקים שונים, ולעתים קרובות הוא נבנה בהתאם לסוג הלקות או ההפרעה אשר נבדקת אצל הנבחן, וזאת גם בהתאם לרמה המצופה ממנו. בהקשר של אבחנות לילדים עם לקויות למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז, אזי אבחון פסיכולוגי יכלול קודם כל מבחני אינטליגנציה לבחינת רמת המשכל של הנבדק. מדובר על מבחנים חשובים מאד, שכן לעתים הם מראים כיצד רמת המשכל של הילד מתאימה לגילו, והבעיה שיש לו איננה נוגעת לרמת המשכל, אלא ללקות למידה או הפרעת קשב וריכוז. לעתים רמת המשכל יכולה להראות כי לא מדובר על הפרעה דידקטית - אלא על בעיות ברמת המשכל. כמו כן, לעתים הדברים שלובים ביחד - חשוב לציין כי הפרעות קשב וריכוז וכן לקויות למידה הן בתפוצה יחסית שווה בקרב האוכלוסיה - בין אם מדובר על אנשים עם מנת משכל גבוהה, ממוצעת או נמוכה. ישנם מבחני אינטליגנציה שונים שיכולים להיות בתוך אבחון פסיכולוגי, וזאת בהתאם לגילו של הנבדק.

כלים נוספים שעושים בהם שימוש במהלך אבחון פסיכולוגי הם הכלי לאבחון האישיות של האדם. מדובר בין השאר על אבחון שכולל ניתוח ציור שהנבדק מצייר, מבחנים אשר בודקים את היכולת של האדם לקבל בחירות שונות, וכן מבחנים אשר בוחנים את המשמעות שהאדם נותן לסימבולים שונים באופן לא מודע.

מבחנים נוספים הם קוגניטיביים-התנהגותיים, והן בוחנים האם השפעה עצבית מסוימת או השפעה מוחית שיש לאדם - משפיעים גם על ההתנהגות שלו.

 

מה ההשפעה של האבחון?

במידה ואתם שולחים את הילד שלכם אל אבחון פסיכולוגי, חשוב מאד לבצע אותו במקביל או ביחד עם אבחון דידקטי מתאים, וזאת בכדי להבין האם יש לילד לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז. יש לקחת בחשבון כי לעתים יתברר כי לילד אין בהכרח לקות למידה - אך האבחון הפסיכולוגי יעלה עניינים אחרים אשר דורשים טיפול. אבחון מתאים יסביר לכם את מקומה של הלקות או ההפרעה בשילוב עם השלכות התנהגותיות, שכליות ונפשיות של הילד, וכך הוועדה הבית ספרית תוכל להעניק לו את ההקלות המתאימות.

 

התהליך

תהליך האבחון במרכז הבעה מתבצע על ידי רוני מרואני פסיכולוג בעל תואר שני בפסיכולוגיה קלינית.

התהליך מורכב משני שלבים:

שלב ראשון: האבחון עצמו האורך כ-3 שעות עם הפסקות, או בשתי פגישות בהתאם לגילו ויכולתו של הנבחן.

שלב שני: פגישת סיכום בה מוגש האבחון ומוסברות תוצאותיו.

 

מה התפקיד של אבחון פסיכולוגי?

כשזה מגיע לאבחון של הפרעות קשב וריכוז או לקויות למידה, יש תפקיד חשוב מאד לכלי של אבחון פסיכולוגי. לכאורה, נראה שמדובר על תחום שונה לחלוטין - הרי אדם על לקויות למידה או הפרעות קשב מוגדר כביכול כאדם "נורמלי" אשר יש לו פשוט לקות בתחום הדידקטי או בעיה במערכת העצבים. אז מדוע יש לבצע אבחון פסיכולוגי? כיום, הדעה המקובלת במחקר היא שלא מדובר על עולמות נפרדים - היבטים פסיכולוגיים יכולים לעתים להשתלב עם הפרעה של לקויות למידה - לתרום לה או דווקא להקטין אותה. כך גם בנוגע להפרעות קשב וריכוז יש קשר רב לאבחון פסיכולוגי. קשה לעתים לקבוע מהי הסיבה ומהי התוצאה - האם סימנים פסיכולוגיים הם שמשפיעים על יכולות דידקטיות, או שדווקא הלקות בתחום הדידקטי היא זו שמשפיעה על התנהגות ורמת משכל? מכל מקום, אבחון פסיכולוגי בא לתת את המענה ולהציג את התמונה המורכבת באשר לאופיו של הנבחן.

 

מה כולל האבחון?

אבחון פסיכולוגי כולל מספר חלקים שונים, ולעתים קרובות הוא נבנה בהתאם לסוג הלקות או ההפרעה אשר נבדקת אצל הנבחן, וזאת גם בהתאם לרמה המצופה ממנו. בהקשר של אבחנות לילדים עם לקויות למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז, אזי אבחון פסיכולוגי יכלול קודם כל מבחני אינטליגנציה לבחינת רמת המשכל של הנבדק. מדובר על מבחנים חשובים מאד, שכן לעתים הם מראים כיצד רמת המשכל של הילד מתאימה לגילו, והבעיה שיש לו איננה נוגעת לרמת המשכל, אלא ללקות למידה או הפרעת קשב וריכוז. לעתים רמת המשכל יכולה להראות כי לא מדובר על הפרעה דידקטית - אלא על בעיות ברמת המשכל. כמו כן, לעתים הדברים שלובים ביחד - חשוב לציין כי הפרעות קשב וריכוז וכן לקויות למידה הן בתפוצה יחסית שווה בקרב האוכלוסיה - בין אם מדובר על אנשים עם מנת משכל גבוהה, ממוצעת או נמוכה. ישנם מבחני אינטליגנציה שונים שיכולים להיות בתוך אבחון פסיכולוגי, וזאת בהתאם לגילו של הנבדק.

כלים נוספים שעושים בהם שימוש במהלך אבחון פסיכולוגי הם הכלי לאבחון האישיות של האדם. מדובר בין השאר על אבחון שכולל ניתוח ציור שהנבדק מצייר, מבחנים אשר בודקים את היכולת של האדם לקבל בחירות שונות, וכן מבחנים אשר בוחנים את המשמעות שהאדם נותן לסימבולים שונים באופן לא מודע.

מבחנים נוספים הם קוגניטיביים-התנהגותיים, והן בוחנים האם השפעה עצבית מסוימת או השפעה מוחית שיש לאדם - משפיעים גם על ההתנהגות שלו.

 

מה ההשפעה של האבחון?

במידה ואתם שולחים את הילד שלכם אל אבחון פסיכולוגי, חשוב מאד לבצע אותו במקביל או ביחד עם אבחון דידקטי מתאים, וזאת בכדי להבין האם יש לילד לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז. יש לקחת בחשבון כי לעתים יתברר כי לילד אין בהכרח לקות למידה - אך האבחון הפסיכולוגי יעלה עניינים אחרים אשר דורשים טיפול. אבחון מתאים יסביר לכם את מקומה של הלקות או ההפרעה בשילוב עם השלכות התנהגותיות, שכליות ונפשיות של הילד, וכך הוועדה הבית ספרית תוכל להעניק לו את ההקלות המתאימות.

 

התהליך

תהליך האבחון במרכז הבעה מתבצע על ידי רוני מרואני פסיכולוג בעל תואר שני בפסיכולוגיה קלינית.

התהליך מורכב משני שלבים:

שלב ראשון: האבחון עצמו האורך כ-3 שעות עם הפסקות, או בשתי פגישות בהתאם לגילו ויכולתו של הנבחן.

שלב שני: פגישת סיכום בה מוגש האבחון ומוסברות תוצאותיו.

 

e
e
merkazhabaa@gmail.com:מרכז הבעה, אבחון וטיפול לכל הגילאים, שדרות ירושלים 86, רמת גן,52363,טלפקס - 03-6745386, דוא"ל
merkazhabaa@gmail.com:מרכז הבעה, אבחון וטיפול לכל הגילאים, שדרות ירושלים 86, רמת גן,52363,טלפקס - 03-6745386, דוא"ל