אסטרטגיות למידה לחטיבת ביניים

הוראה מתקנת

אבחון בשלות לכתה א'

אבחון הדלגה

אסטרטגיות למידה לחטיבת ביניים

הוראה מתקנת

אבחון בשלות לכתה א'

אבחון הדלגה

קורס אסטרטגיות למידה לכתות ז'-ח'

בחודש מרץ ייפתח קורס אסטרטגיות למידה לתלמידי כתות ז'-ח' פרטים במרכז

 
מחירים מוזלים לחברי קופ"ח כללית

חתמנו הסכם עם קופ"ח כללית ואתם נהנים ממחירים מסובסדים

 
הכנה לכתה א'

חוג מוכנות לכתה א' שנתי יפתח במאי. לפרטים נוספים ניתן לפנות אלינו במייל או בטלפון.

 
קורס אסטרטגיות למידה לכתות ז'-ח'

בחודש מרץ ייפתח קורס אסטרטגיות למידה לתלמידי כתות ז'-ח' פרטים במרכז

 
מחירים מוזלים לחברי קופ"ח כללית

חתמנו הסכם עם קופ"ח כללית ואתם נהנים ממחירים מסובסדים

 
הכנה לכתה א'

חוג מוכנות לכתה א' שנתי יפתח במאי. לפרטים נוספים ניתן לפנות אלינו במייל או בטלפון.

 

 

 מהו מבחן טובה T.O.V.A? 

 

 מבחן TOVA(ראשי תיבות באנגלית: Test of Variables of Attention) הוא מבחן ממוחשב המיועד להערכה נוירולוגית של מאפייני התנהגות של הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. המבחן מודד יכולת משתנה של תשומת לב, בצורה של משחק מחשב פשוט, המודד תגובות לגירויים חזותיים. זהו אחד המבחנים הנפוצים ביותר לשימוש בקרב נוירולוגים לאבחון הפרעת קשב וריכוז.

 המבחן נחשב אמין דיו כדי להיות אינדיקציה נוספת לקיום לקות קשב וריכוז רק אם הצטברו סימנים מעידים נוספים ללקות כזו בשיטות אבחון אחרות ולכן המבחן משמש רק כחלק מתהליך האבחון להפרעת קשב וריכוז ולא כאבחון בפני עצמו. חסרונו של המבחן הוא בעודף יחסי של שגיאות מסוג II- דהיינו המבחן אינו מגלה לקות ריכוז אצל אחוז רב מדי של אנשים שדווקא יש להם לקות כזו.

 

תהליך הבדיקה

הבדיקה אורכת 21.6 דקות (לאחר מתן הסברים לנבדק ותירגול של 3 דקות), בהן על הנבדק ללחוץ על כפתור בכל פעם שהוא רואה אובייקט מסוג א' על מסך המחשב, ולא ללחוץ כאשר הוא רואה אובייקט מסוג ב'.

הבדיקה מתחלקת לשתיים: בחלק הראשון של הבדיקה, האורך 10.8 דקות, המטרה היא למדוד את תשומת הלב במהלך פעילות משעממת. היעד מופיע ביחס של 1 ל-3.5. בחלק השני של הבדיקה, שאורכו זהה, המטרה היא לבדוק את תשומת הלב במהלך פעילות מגרה, בה היעד מופיע ביחס הפוך, של 3.5 ל-1. לאחר מכן, בהתאם לצורך, נוטל הנבדק חד פעמית תרופה לקשיי קשב וריכוז (בדרך כלל ריטלין), ממתין כשעה, ומבצע את הבדיקה שנית, כדי לבדוק האם נוצר שיפור בתפקודו בעקבות נטילתה.

הנתונים שמתקבלים נועדו לבחון שלושה מדדים: חוסר קשב של הנבדק במהלך המשימה הממוחשבת, אימפולסיביות בלחיצה על הכפתור, והתמדה של הנבדק במשימה.

הנתונים מתבטאים בארבעה סוגי ציונים: 

  • השמטות (לא הייתה לחיצה על הכפתור כשהופיע הגירוי במחשב) - מהווה מדד למוסחות.
  • לחיצות סתמיות (לחיצה כשהגירוי לא הופיע) - מדד לאימפולסיביות.
  • זמן תגובה (הזמן שנדרש מרגע הופעת הגירוי עד ללחיצה) - מדד לריכוז.
  • יציבות זמן התגובה (מידת היציבות באופן ההתייחסות של הנבדק לגירוי) - מדד למאמץ.

תוצאות אלו מושוות לנורמה באוכלוסיית בני גילו של הנבדק. לנבדק ניתן ציון תקן, בין 10- ל- 10+, כאשר ציון בין 1-10 מבטא את הנורמה. בנוסף נערכת השוואה בין התפקוד במבחן לפני ואחרי נטילת התרופה לקשיי קשב וריכוז, כדי לבדוק האם נוצר שיפור בתוצאות בעקבות נטילתה.

 

 מהו מבחן טובה T.O.V.A? 

 

 מבחן TOVA(ראשי תיבות באנגלית: Test of Variables of Attention) הוא מבחן ממוחשב המיועד להערכה נוירולוגית של מאפייני התנהגות של הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. המבחן מודד יכולת משתנה של תשומת לב, בצורה של משחק מחשב פשוט, המודד תגובות לגירויים חזותיים. זהו אחד המבחנים הנפוצים ביותר לשימוש בקרב נוירולוגים לאבחון הפרעת קשב וריכוז.

 המבחן נחשב אמין דיו כדי להיות אינדיקציה נוספת לקיום לקות קשב וריכוז רק אם הצטברו סימנים מעידים נוספים ללקות כזו בשיטות אבחון אחרות ולכן המבחן משמש רק כחלק מתהליך האבחון להפרעת קשב וריכוז ולא כאבחון בפני עצמו. חסרונו של המבחן הוא בעודף יחסי של שגיאות מסוג II- דהיינו המבחן אינו מגלה לקות ריכוז אצל אחוז רב מדי של אנשים שדווקא יש להם לקות כזו.

 

תהליך הבדיקה

הבדיקה אורכת 21.6 דקות (לאחר מתן הסברים לנבדק ותירגול של 3 דקות), בהן על הנבדק ללחוץ על כפתור בכל פעם שהוא רואה אובייקט מסוג א' על מסך המחשב, ולא ללחוץ כאשר הוא רואה אובייקט מסוג ב'.

הבדיקה מתחלקת לשתיים: בחלק הראשון של הבדיקה, האורך 10.8 דקות, המטרה היא למדוד את תשומת הלב במהלך פעילות משעממת. היעד מופיע ביחס של 1 ל-3.5. בחלק השני של הבדיקה, שאורכו זהה, המטרה היא לבדוק את תשומת הלב במהלך פעילות מגרה, בה היעד מופיע ביחס הפוך, של 3.5 ל-1. לאחר מכן, בהתאם לצורך, נוטל הנבדק חד פעמית תרופה לקשיי קשב וריכוז (בדרך כלל ריטלין), ממתין כשעה, ומבצע את הבדיקה שנית, כדי לבדוק האם נוצר שיפור בתפקודו בעקבות נטילתה.

הנתונים שמתקבלים נועדו לבחון שלושה מדדים: חוסר קשב של הנבדק במהלך המשימה הממוחשבת, אימפולסיביות בלחיצה על הכפתור, והתמדה של הנבדק במשימה.

הנתונים מתבטאים בארבעה סוגי ציונים: 

  • השמטות (לא הייתה לחיצה על הכפתור כשהופיע הגירוי במחשב) - מהווה מדד למוסחות.
  • לחיצות סתמיות (לחיצה כשהגירוי לא הופיע) - מדד לאימפולסיביות.
  • זמן תגובה (הזמן שנדרש מרגע הופעת הגירוי עד ללחיצה) - מדד לריכוז.
  • יציבות זמן התגובה (מידת היציבות באופן ההתייחסות של הנבדק לגירוי) - מדד למאמץ.

תוצאות אלו מושוות לנורמה באוכלוסיית בני גילו של הנבדק. לנבדק ניתן ציון תקן, בין 10- ל- 10+, כאשר ציון בין 1-10 מבטא את הנורמה. בנוסף נערכת השוואה בין התפקוד במבחן לפני ואחרי נטילת התרופה לקשיי קשב וריכוז, כדי לבדוק האם נוצר שיפור בתוצאות בעקבות נטילתה.

מבחן טובה

מבחן טובה

e
e
merkazhabaa@gmail.com:מרכז הבעה, אבחון וטיפול לכל הגילאים, שדרות ירושלים 86, רמת גן,52363,טלפקס - 03-6745386, דוא"ל
merkazhabaa@gmail.com:מרכז הבעה, אבחון וטיפול לכל הגילאים, שדרות ירושלים 86, רמת גן,52363,טלפקס - 03-6745386, דוא"ל